« späť

Svetlom proti únave a stresu

Je prirodzené, že človek má príjemnejší pocit, keď sa ráno nezobúdza do chladnej tmy, ale do presvetleného rána. Prebúdzajúce sa „jarné pocity", ktoré znamenajú stúpanie výkonnosti organizmu, lepší psychický stav a zvyšovanie schopnosti reakcie na podnet, súvisia so svetlom.

 

Svetlo pôsobí prostredníctvom zrakového nervu na zaujímavú žľazu umiestnenú v mozgu - epifýzu. Je to orgán veľkosti lieskového oriešku, ktorý francúzsky filozof, matematik, fyzik a fyziológ René Descartes, autor výroku „cogito, ergo sum - myslím, teda som", považoval za sídlo duše. Pokiaľ na toto miesto nedorazia svetelné impulzy, začne epifýza, plniaca v tele úlohu žľazy s vnútorným vylučovaním, produkovať hormón melatonín. Ten spomaľuje reakčný čas (postreh) a oslabuje pozornosť, navodzuje spánok. V noci a v ročných obdobiach, keď je menej prirodzeného svetla, sa jeho produkcia zvyšuje, keď je denného svetla dostatok - najmä na jar a v lete, jeho produkcia klesá. Vnímavý človek pociťuje, že práve v čase približne od konca apríla do konca júla, keď sú v našich zemepisných šírkach najdlhšie dni v roku, jeho vitalita a životaschopnosť maximálne stúpla.

 

Kyslíkom proti únave

Nazbieraná svetelná energia potom pretrváva až do začiatku septembra a októbra, potom postupne, ale takmer nezadržateľne, klesá. Hoci sú výnimky, u väčšiny ľudí to funguje práve takto. Ľudia, ktorí tmou trpia a sú navyše melancholicky založení, väčšinu tmavých dní prespia, predriemu. Ich výkonnosť, nielen psychická, ale aj fyzická, nezadržateľne klesá. Preto je pre nich vhodnejšie, aby čo najviac času trávili pri činnostiach vonku, na čerstvom vzduchu. Pobyt vonku v prírode obmedzí vylučovanie melatonínu a podporí telesnú aktivitu. Nedostatkom svetelnej energie nesmie aktívny človek, ktorý chce prežiť plnohodnotný život, podľahnúť.

 

Na vzniku stresu a zlých nálad sa podieľa aj nedostatok určitých minerálnych látok a vitamínov:

 

Živina

Poruchy z nedostatku

Obsahujú ju

Vitamín B1 (thiamín)

Strata chuti k jedlu, depresie, podráždenosť, zmätenosť, strata pamäti, neschopnosť sústredenia sa, citlivosť voči hluku, melanchólia

Obilné klíčky, celé obilné zrno, sója, pivovarské kvasnice, med, orechy

Vitamín B2 (riboflavin)

Depresie, poruchy nočného videnia, bolesti hlavy

Listová zelenina, tvaroh, obilné klíčky, jogurt, pivovarské kvasnice

Vitamín B3 (niacin)

Nespavosť, nervozita, podráždenosť, zmätenosť, úzkostné stavy, halucinácie, strata chuti k jedlu, alkoholizmus, depresie,

Obilné klíčky, celé obilné zrno, pivovarské kvasnice, orechy, listová zelenina, sója

Vitamín B5 (kyselina pantotenová)

Depresie, neschopnosť znášať stresové situácie

Pivovarské kvasnice, hrášok, hríby, zelenina

Lecitín

Únavnosť, malátnosť

Sója

Biotín

Depresie, panika, malátnosť, halucinácie

Pivovarské kvasnice, obilné klíčky, med

Jód

Nervozita, podráždenosť, psychická dezorientácia

Čerešne, citrón, zelenina, hrášok

Vápnik

Nespavosť, nervozita, podráždenosť, zmätenosť

Mak, mlieko, sója, listová zelenina

Horčík

Úzkostné stavy, neuróza, únava, napätie, nespavosť, neznášanlivosť, agresivita, citlivosť na hluk, neurózy

Mandle, čistý prírodný med, minerálne vody, obilie, ovsené vločky, listová zelenina

Draslík

Nervozita, podráždenosť, bušenie srdca, psychická dozorientácia

Sója, strukoviny, ovocie, zelenina

Threonín

Podráždenosť, nervozita

Listová zelenina, obilie so šupkou, čistý prírodný med

Vitamín C (acidum L asc.)

Únava, malátnosť, nesústredenosť

Šípky, zelenina, ovocie

 


« späť
Web stránky vytvorila M7, s.r.o.
©2009 ZZV.sk