" />
« späť

Horúčava v aute má na šoféra účinok podobný vplyvu alkoholu.

Náš organizmus dostáva v rozhorúčenom aute zabrať. Trpia vodiči aj spolujazdci, ohrození sú najmä seniori a deti. Pozor! Iba pitný režim nestačí.

 

Už teploty okolo 35 stupňov vo vnútri vozidla majú výrazne negatívny vplyv na reakcie vodiča. Po deväťdesiatich minútach jazdy sa reakčný čas zhoršuje o 65 percent, čo je stav  porovnateľný s účinkom, ktorý vyvolá 0,5 promile alkoholu v krvi.

 

„Mení sa srdcová frekvencia vodiča, môže stúpnuť až na rozpätie 94 - 125 úderov za minútu, pričom v normálnych podmienka sa pohybuje 72 - 85 úderov. Zvýšená srdcová frekvencia spôsobuje nepokoj, trasenie rúk, zhoršenie dýchania a koncentrácie, ktorá je dôležitá na konštruktívne riešenie problémov počas cesty," vysvetľuje MUDr. Pavel Malovič.

 

Vedenie motorového vozidla je fyzická aktivita a ako každá iná fyzicko-duševná činnosť vedie ku vzniku telesného tepla. Jeho hodnota môže neúmerne stúpať a hrozí tak prehriatie organizmu. Organizmus má svoj termoregulačný mechanizmus udržiavajúci telesnú teplotu v prijateľnom stave - je ním potenie. „Už pri miernej telesnej aktivite straty dosiahnu tri litre a pri vodičských dlhých trasách, akými sú cesty na dovolenku, to môže byť aj štyri až päť litrov," upozorňuje P. Malovič.

 

Telesný pot je tekutina, obsahujúca z veľkej väčšiny vodu a minerály ako sodík, magnézium, či draslík, ktoré potom pri stratách telu chýbajú. Dôležitý je dostatočný príjem tekutín a dopĺňanie minerálov. Sodík a draslík majú nezastupiteľnú úlohu pri podpore srdcovej činnosti. Magnézium sa podieľa na viac ako 300 biochemických procesoch organizmu a má kľúčovú úlohu v látkovej premene, pôsobí ako prevencia proti svalovým kŕčov a ovplyvňuje duševnú pohodu. Optimálny denný prísun magnézia je 300 - 350 miligramov. Preto by jedlo počas cesty malo byť ľahké, prípadne doplnené minerálnymi vodami alebo výživovými doplnkami.

 

Dôležitý je pitný režim, optimálny príjem tekutín je 0,8 l za hodinu. Piť by ste mali priebežne, nie až keď pociťujeme smäd. Vtedy sa už zásoby vody približujú k minimu. Nápoj by nemal byť príliš studený ani sladený. Nikotín a kofeín zvyšujú straty vody potením. Nedostatočný pitný režim ohrozuje najmä seniorov, u ktorých sa pocit smädu vekom znižuje.

 


« späť
Web stránky vytvorila M7, s.r.o.
©2009 ZZV.sk