" />
« späť

Zemiaky – tradičné slovenské, pre telo prospešné

Zemiaky spolu s chlebom patria medzi najvýznamnejší rastlinný zdroj výživy európskeho obyvateľstva. Energetická hodnota kilogramu zemiakov je 2 926 – 3 557 kJ. Hlavnými zdrojmi energie sú v nich škrob a cukry, ktoré v prípade stolových odrôd predstavujú 15 – 20 % ich hmotnosti. Organizmus dokáže využiť tieto látky látky na 99 %. Nie je pravda, že po konzumácii zemiakov človek rýchlo priberie. Veľký zemiak obsahuje najviac 418 kJ, rovnako ako menšie jablko, polovica grepu alebo pomaranč. Zemiaky sú teda z hľadiska udržiavania línie na to veľmi dobre aj v porovnaní s ovocím. Sú dobrým zdrojom vitamínu C, avšak ten obsiahnutý v zemiakoch je veľmi nestály a citlivý na spôsob spracovania. Po šetrnej kuchynskej úprave môžu zemiaky v 100 gramoch obsahovať asi 10 mg vitamínu C, teda nie menej ako jablko. Nevhodná a nešetrná úprava zemiakov môže viesť k celkovým stratám výživových hodnôt, nielen k strate vitamínov. Zemiaky treba šúpať plastovou alebo nerezovou škrabkou a dávať do sklených alebo nerezových nádob (absolútne nevhodné sú hliníkové a smaltované). Prudký a krátky var nespôsobuje také straty ako pomalé zahrievanie alebo opätovné prihrievanie s prístupom vzduchu. V zemiakoch uvarených v šupke zostáva takmer 90 % pôvodného obsahu vitamínu C, v ošúpaných a rýchlo uvarených asi 80 %, v ohrievaných je ho už menej ako 45 % a v ohrievaných rozkrájaných zemiakoch už iba necelých 25 %. Obsah bielkovín v 1 kg je asi taký ako v 100 g netučného syra, 90 g chudého masa, 250 g chleba či v 10 vajíčkach. Zemiaky sú ľahšie jedlo ako knedle alebo pečivo. Zemiaková kaša opusti žalúdok po dvoch-troch hodinách. Dobre sa trávia opekané zemiaky, horšie zemiaky s osmaženou cibuľkou (4 – 5 hodín) a najhoršie zemiakové jedlá pripravené na tuku. Zemiaky majú zásaditý charakter, čo vhodne pôsobí ako pendant kyselinotvornej potravy. Mladé zemiaky obsahujú takmer totožné zloženie vitamínov, minerálov a zdraviu prospešných látok ako tie neskoré, jesenné. Keďže skoré odrody zemiakov majú tenkú šupku, ktorú po dôkladnom umytí nie je potrebné ošúpať, môžeme ich konzumovať aj so šupkou a na ich prípravu stačí kratší čas varu/pečenia. Vďaka tomu sa v nich udrží viac zdraviu prospešných látok, ako v neskorých zemiakoch. Tie väčšinou šúpať treba a na ich prípravu je potrebný dlhší čas.

MUDr. Pavel Malovič, Ako si udržať mladosť, 2015

 

Združenie pre zdravie a výživu


« späť
Web stránky vytvorila M7, s.r.o.
©2009 ZZV.sk