« späť

Správna výživa prispieva k zdravému tráveniu

Nie len láska prechádza žalúdkom, ale aj zdravie. Podráždiť tráviacu sústavu a spôsobiť tráviace ťažkosti môže i strava s nevhodným zložením. „Mastné pokrmy, hygienicky závadné - „pokazené" jedlá, nadmiera alkoholu, ale i bežné prejedenie nám môže znepríjemniť život v podobe bolesti brucha, nevoľnosti, či ďalších nepríjemných príznakov", uvádza MUDr. Katarína Babinská, PhD. predsedníčka Združenia pre zdravie a výživu.

Tráviacim problémom môžeme predchádzať aj dodržiavaním zásad správnej výživy. Funkciu tráviacej sústavy a proces trávenia podporuje dostatočný obsah vlákniny v strave. Táto zložka, nie je v našom jedálničku zastúpená v dostatočnom množstve. Pomôcť si môžeme jednoducho - častejšou konzumáciou ovocia, zeleniny, ktoré by mali byť súčasťou každého denného pokrmu. Dobrou voľbou je uprednostňovanie celozrnných výrobkov z obilnín pred bielymi.

Častou chybou vo výžive je príjem nadmerného množstva živočíšneho tuku, čím sa strava stáva ťažšie stráviteľnou. Obmedzením mastných, vyprážaných až preprážaných jedál, ako aj potravín s príliš vysokým obsahom skrytého tuku, napr. tukového pečiva, či mastného mäsa, sa môžeme vyhnúť zbytočnému preťažovaniu tráviacej sústavy.

Úprave tráviacich procesov napomáhajú i kyslomliečne výrobky, najmä druhy s obsahom probiotických mikroorganizmov. Dôležitou zložkou zdravej výživy sú aj esenciálne mastné kyseliny, ktoré majú zdravotný benefit v prevencii civilizačných ochorení a priaznivo vplývajú na regulačné procesy v organizme. Hlavným zdrojom esenciálnych mastných kyselín sú ryby a tuky rastlinného pôvodu.

Zvlášť počas teplých dní sa potraviny rýchlejšie kazia. Starostlivým dodržiavaním základných hygienických zásad sa znižuje riziko potravinovej nákazy a tráviacich problémov. Na prípravu pokrmov je vhodnejšie používať čerstvé, nepoškodené suroviny. Potraviny je nutné uchovávať v chlade. „Obmedzuje sa príjem potravín, v ktorých sa ľahko množia škodlivé mikroorganizmy, ako majonézové šaláty, nedostatočne tepelne upravené mäso, či vajcia", dodáva MUDr. Babinská.


« späť
Web stránky vytvorila M7, s.r.o.
©2009 ZZV.sk