" />
« späť

Návrat k tradíciám? Naši predkovia mali zdravé Vianoce.

Počas celého roka sa nám darí krotiť kilá. Až kým neprídu Vianoce. Sviatky sa v našej kultúre tradične spájajú s množstvom jedla, ale prečo ešte teraz v treťom tisícročí? Veď čas celoročnej hladovky a namáhavej fyzickej práce je už dávno za nami. A pritom kyslá kapusta, ryba, ovocie, makové opekance, strukoviny a med sú synonymami zdravých potravín. Niekde sme sa na ceste dodržiavania tradícii stratili a prejedáme sa.

 

„Ľudia venujú jedlu priveľa energie a peňazí.“

Tvrdí doktor Peter Minárik a pokračuje. „Nakupujeme, varíme a pečieme zbytočne veľa druhov a vo veľkých množstvách. Na výber však máme aj zdravšie alternatívy surovín či jedál.“
1.    Klobásy vymeňte za šunku s 1 – 3 g tuku/100 g namiesto 40 – 50 g tuku/100 g. Alebo použite menšie, skôr symbolické množstvá. Niekedy urobí zdravý cesnak či cibuľa podobnú arómu ako údená klobása.
2.    Namiesto pečiva z bielej múky jedzte pečivo z celozrnnej múky.
3.    Jedlá zahusťujte zemiakovým škrobom, nie klasickou zápražkou z múky.
4.    Nekupujte tučné mäso. Výnimkou sú iba morské ryby. Voľte mäso s minimálnym obsahom tuku.
5.    Nevyprážajte, ale duste alebo pečte modernými spôsobmi. Namiesto živočíšnych tukov používajte pri pečení rastlinné tuky.

 

Koláče môžu byť skutočným potešením

„Zákuskov a koláčov sa nemusíte vzdať úplne, stačí, ak pečiete menej druhov a robíte menšie porcie. Využite aj netradičnejšie, no o to zdravšie suroviny, napríklad strúhanú mrkvu,“ radí doktorka Katarína Babinská. A pridáva aj ďalšie rady k pečeniu:
1.    Znížte obsah cukru, mnohé koláče sú rovnako dobré aj s použitím polovičnej dávky. Použite radšej ovocie.
2.    Vyberajte recepty s vaječnými bielkami namiesto celých vajec.
3.    Na prípravu cesta použite namiesto masla rastlinné tuky s nízkym obsahom nasýtených mastných kyselín a s obsahom omega-3 a omega-6 mastných kyselín.
4.    Namiesto maslových krémov použite ovocné peny, šľahačku vymeňte za lahodný tvaroh.
5.    Zmenšite hrúbku cesta a použite viac ovocnej vrstvy.
Chutné jedlo je pôžitok. Prejedením si ale môžeme sviatky aj pokaziť. „Podráždený žalúdok alebo žlčník, zvracanie, bolesti, kŕče, nevoľnosť. Takéto tráviace problémy si vyžadujú dodržiavanie niekoľkodňovej hladovky,“ vysvetľuje doktorka Babinská.
Podľa skúseného gastroenterológa nám hrozia aj vážnejšie ťažkosti. „Žlčníkový záchvat, akútny zápal pankreasu, žalúdka alebo čreva. Pozor aj na zapichnutú kosť v hltane a nadmerné požívanie alkoholu,“ upozorňuje P. Minárik.
Záverečné slovo však patrí pozitívne naladenej doktorke Alžbete Béderovej. „Zdravý človek, ktorý sa prevažnú časť roka stravuje striedmo, môže počas Vianoc výnimočne zjesť aj menej racionálne menu a nič hrozné sa nestane.“ A ak sa hlásime k tradíciám, tak pamätajte, že k ním patria aj spoločné prechádzky a návštevy blízkych a tancovačky na štefanských zábavách.


« späť
Web stránky vytvorila M7, s.r.o.
©2009 ZZV.sk