" />
« späť

Jednoduchá zmena v spotrebe výrobkov v prospech celozrnných, nás môže zachrániť pre civilizačnými ochoreniami

Chlieb? Rozhodne áno, ak je dobrá múka.

 

Celozrnná múka sa melie z celého zrna - čiže z jadra, klíčka a otrúb. Zachováva si tak vysoký obsah vlákniny a minerálov. Biela múka je zo zrna, ktoré je zbavené vrchnej časti a preto je o niektoré zložky ochudobnená.

 

Práve tým, že ľudstvo odstraňovalo zo zrna klíčky a otruby, odstraňovalo tie najcennejšie výživové zložky. Moderné technológie však umožňujú mlieť celé zrno veľmi jemne. Otruby obsahujú horčík, železo, vitamín B6 a najmä vlákninu. Používaním celozrnnej múky zvýšime príjem vlákniny, mikronutrientov a ostatných bioaktívnych komponentov.

http://www.eufic.org/article/en/page/RARCHIVE/expid/whole_grains_2015/

Zachovať vlákninu v múke sa stalo hlavnou úlohou moderného zdravého spracovania obilnín. Vláknina je takmer nestráviteľná zložka stravy. Dnes už niet žiadnych pochybností o tom, že aj takáto látka je pre ľudský organizmus potrebná a musí byť pevnou zložkou jeho jedálneho lístku. Podporuje činnosť tráviacej trubice a rovnako tak plní ochrannú, detoxikačnú a čistiacu úlohu.

 

Vyberajte chlieb a pečivo pozorne

Aby sa chlieb a pečivo mohli označiť za celozrnné, musia obsahovať najmenej 80 percent celozrnnej múky. Z tejto sa však pečú produkty oveľa ťažšie, cesto tak nekysne a drobí sa. Aj cena je podstatne vyššia. Preto veľmi často nájdete v obchode chlieb a pečivo s obsahom 10 až 20 percent celozrnnej múky a zvyšok je pšeničná múka v kombinácii s rôznymi semienkami. A to nie je celozrnné, ale viaczrnné pečivo alebo chlieb. Stačí keď pekár do cesta pridá ešte ďalšie obilniny alebo strukoviny (trebárs sóju), prípadne olejniny (napríklad sezam). Je tu ešte jedna finta. Celozrnné pečivo a chlieb - rovnako ako ražné produkty - majú tmavšiu farbu. Veľká väčšina tmavého chleba či pečiva však celozrnnú alebo ražnú múku „nevidela", ale sú „zafarbené". Nie síce priamo umelými farbivami (sú zakázané), ale prídavkom praženého jačmeňa, prípadne raži.

Sledujte teda popis zloženia na obale. Celozrnné pečivo a chlieb musia mať na prvom mieste uvedenú celozrnnú múku. Pokiaľ je na druhom, či ďalšom mieste za pšeničnou múkou, nejde o celozrnný výrobok.

 

MUDr. Pavel Malovič, Združenie pre zdravie a výživu

 

Treba si zapamätať

50 gramov celozrnného chleba, rohlík alebo hrianka majú 460 kilojoulov

Chudneme vtedy, keď sa celodenný príjem 5000 - 6000 kilojoulov

Sacharidy tvoria 30 % energetického príjmu. Pri znižovaní nadváhy môžu sacharidy tvoriť až 50 % denného príjmu. Znižuje sa príjem tukov a preto treba obzvlášť dbať na kvalitné tuky.

 

MUDr. Peter Minárik

 


« späť
Web stránky vytvorila M7, s.r.o.
©2009 ZZV.sk