« späť

Tajné zbrane proti stresu

Existuje mnoho protistresových programov pre dušu aj telo.  Inšpirujte sa každý deň a nedajte stresu šancu.

 

Dobré jedlo

V boji so stresom pomôžu najmä potraviny, ktoré podporujú tvorbu antistresového hormónu šťastia - serotonínu. Treba si však uvedomiť, že na protistresové potraviny pôsobí varenie a celkovo tepelná úprava likvidačne. Vyskúšajte viac konzumovať špaldové cestoviny, banány, mlieko, pivovarské kvasnice, orechy, obilné klíčky, strukoviny, ryža, kuracie mäso, ananás, mandle a tmavá listová zelenina ako napríklad špenát.

Výživové doplnky

Podstatný je dostatočný príjem magnézia, ktoré je potrebné predovšetkým na zlepšovanie príjmu vápnika, vitamínu C, fosforu, sodíka a draslíka. Aktivita magnézia sa spája najmä s hormonálnou, nervovou a svalovou činnosťou a je veľmi dôležitá pre uvoľňovanie energie. Udržiava v dobrom stave obehový systém a nazýva sa tiež antidepresívny protistresový srdcový minerál. V kombinácii s vápnikom a zinkom pôsobí ako prirodzený upokojujúci a regeneračne-relaxačný prostriedok, ktorý prirodzeným spôsobom tonizuje vnútorné prostredie organizmu. Bežná strava nemusí byť dostatočne bohatá na obsah magnézia, vápnika a zinku. Preto je vhodné užívanie doplnkovou výživou v podobe Magnesium 300+ , ktorý je optimálnou protistresovou kombináciou.

Sladký spánok

V noci by sme mali prespať aspoň osem hodín. Mnohí ľudia to však nedokážu, pretože trpia poruchami spánku. Aj menší nedostatok spánku znižuje energiu, v dôsledku čoho sme unavení, mrzutí a náladoví. Ľudia, ktorí majú duševne náročné profesie a pracujú mnoho hodín denne, mávajú problém vypnúť, utlmiť nervový systém. Podobný problém však môže nastať aj po nadmernej fyzickej práci. Pokiaľ oklameme nočný spánok, naše telo si tento spánkový dlh zapamätá. Keď dlh nevrátime, narastá a veľmi ťažko ho telu a duši vraciame.

 

Zdravý, hlboký spánok je ideálnym prostriedkom na obnovenie telesných a duševných síl. Súčasne je aj veľkým pôžitkom. Po dobrom spánku, tesne po prebudení, človek zvyčajne cíti uvoľnenosť, vnútornú harmóniu, pocit tichého šťastia, spokojnosti, ktorá nevyplýva z vonkajších zážitkov, úspechov v kariére, z vlastníctva vecí. Človek tento pocit miluje. Je však odkázaný na to, či sa obrodzujúci  spánok dostaví, alebo nie.

Liečivá hudba

Každý človek má svoje obľúbené melódie, ktoré mozog spracuje do príjemných pocitov. Preto čoraz viac psychológov i lekárov odporúča účinnú muzikoterapiu. Spektrum používanej hudby siaha od klasiky až po moderný pop a džez. Dĺžka pôsobenia hudby by nemala presahovať 15 - 20 minút. Dôležité je v danom čase nevenovať pozornosť iným činnostiam. Pri počúvaní príjemných melódií sa dá naučiť hovoru tela, spoznať svoje vnútro a preniknúť do oblastí, o ktorých sme doteraz ani netušili, že existujú.

Ľahký pohyb

Pocit znechutenia a ubitosti sa pri pohybovej aktivite na čerstvom vzduchu určite stratí. Je to účinný recept pre každého, kto má pocit úplného vyčerpania. Najlepšou obranou proti stresu je solídna kondícia získaná aeróbnym - vytrvalostným cvičením, ktoré trvá minimálne 20 minút, optimálne štyridsať minút. Najlepšia je rýchla chôdza, aj s paličkami - nordic walking, behanie v optimálnom tempe, plávanie, cyklistika a v zime bežecké lyžovanie.


MUDr. Pavel Malovič

Združenie pre zdravie a výživu

 

 


« späť
Web stránky vytvorila M7, s.r.o.
©2009 ZZV.sk