" />
« späť

Vedeli ste, športovci?

Horčík (magnézium) je výživa pre všetky svaly a jeho dostatočný a pravidelný príjem zohráva viacero dôležitých úloh v športovcovom organizme.

 

Predovšetkým je magnézium potrebné na zlepšovanie príjmu vápnika, vitamínu C, fosforu, sodíka a draslíka do tela športovca. Spoločne s fosfátmi a vápnikom je základnou súčasťou kostných štruktúr. Jeho prítomnosť v zubnom tkanive chráni pred kazovými procesmi. Aktivita magnézia sa spája najmä s hormonálnou, nervovou a svalovou činnosťou a je veľmi dôležitá pre uvoľňovanie energie. Existuje množstvo procesov v športovcovom organizme, ktoré nedokážu prebehnúť bez prítomnosti horčíku - či už je to rozklad a vstrebávanie základných živín, štiepenie svalových cukrov na energiu, spracovávanie tukov alebo syntéza bielkovín. Horčík umožňuje uvoľnenie a sťahovanie svalstva, čím pomáha v prevencii vzniku kŕčov. Horčík s najlepšou vstrebateľnosťou musí byť v kombinácii s vitamínmi (napr. vitamíny skupiny B, alebo vitamín E) . Udržiava v dobrom stave obehový systém a nazýva sa tiež antidepresívny protistresový srdcový minerál. V kombinácii s vápnikom pôsobí ako prirodzený upokojujúci a regeneračný prostriedok. Športovcova strava, napriek jeho snahe, nemusí byť dostatočne bohatá na obsah horčíka. Najviac magnézia obsahujú celozrnné potraviny, figy, orechy, banány, mandle a tmavá listová zelenina ako napr. špenát. Preto je vhodné jeho dopĺňanie pitím minerálok, iontových nápojov a šumivých tabliet. Horčík pôsobí lepšie v spoločnosti vitamínu A, vápniku a fosforu.
Človek potrebuje denne prijať 300 až 350 miligramov horčíku potravou, športovci môžu dopĺňať hladinu ešte o 250 až 500 miligramov podľa typu zaťaženia, únavy a odporúčania lekára. Horčíkové doplnky s najlepšou biologickou dostupnosťou sa nemajú užívať po jedle, pretože neutralizujú žalúdočnú šťavu a môžu sťažiť tráviace procesy. U pravidelných konzumentov alkoholu a športovcov, ktorí veľmi často držia rôzne redukčné diéty, je potrebné veľmi dbať na dostatočný príjem horčíku. Športovkyne užívajúce antikoncepčné tabletky alebo pohlavné hormóny (estrogén) by mali tiež užívať viac horčíku alebo konzumovať potravu bohatú na tento minerál.
Pozor! Dlhodobejšie chýbajúci prívod horčíka do športovcovho organizmu môže vyvolávať príznaky podobné chronickej únave.


MUDr. Pavel Malovič

 


« späť
Web stránky vytvorila M7, s.r.o.
©2009 ZZV.sk