« späť

Výživový stav dospelej slovenskej populácie

Z výsledkov sledovania výživového stavu dospelej slovenskej populácie vyplýva, že stravovanie  pokračuje naďalej v intenciách vysokej spotreby živočíšnych tukov a bielkovín, čo má priamy vplyv na zvýšenie hodnôt nadváhy a obezity. Pri monitoringu boli zaznamenané pretrvávajúce rozdiely v stravovaní medzi jednotlivými krajmi, najmä v odlišnosti medzi južnými a severnými okresmi (sezónnosť, úrodnosť oblastí, poľnohospodárstvo, ekonomická situácia, pestovanie ovocia a zeleniny, chov domácich zvierat - ošípané, husi, kačice a pod.).

 

Výživová spotreba v porovnaní s OVD u žien vo veku 19-54 rokov

Zdroj: Úrad verejného zdravotníctva SR, r. 2012

 

Výživová spotreba v porovnaní s OVD u mužov vo veku 19-54 rokov

Zdroj: Úrad verejného zdravotníctva SR, r. 2012

 

V rámci národnej politiky ozdravenia výživy sa uplatňujú odporúčania v oblasti spotreby potravín:

a) zvýšiť spotrebu (na niekoľkokrát denne) celozrnných cereálnych výrobkov, nelúpanej ryže a zemiakov,

b) zvýšiť spotrebu ovocia a zeleniny, najmä čerstvej a miestnej (najmenej na 400 g/denne),

c) znížiť príjem živočíšnych tukov o 20% a nahradiť väčšinu nasýtených živočíšnych tukov nenasýtenými rastlinnými olejmi alebo roztierateľnými tukmi (kvalitnými margarínmi),

d) uprednostniť pred mäsom a mäsovými výrobkami s vysokým obsahom tuku spotrebu hydiny, rýb, iného mäsa s nízkym obsahom tuku a strukovín,

e) zvýšiť spotrebu mlieka a mliečnych výrobkov (kefír, acidofilné mlieko, jogurty, tvaroh a syry) s nízkym obsahom tuku a soli,

f) zvýšiť spotrebu potravín s nízkym obsahom cukru a znížiť spotrebu rafinovaného cukru,

g) znížiť spotrebu sladených nápojov a sladkostí,

h) konzumovať stravu s nízkym obsahom soli; príjem soli by nemal byť viac ako 1 čajová lyžica (5g) denne vrátane skrytej soli v pekárskych výrobkoch, v mäsových výrobkoch a v ostatných spracovaných, upravených a konzervovaných potravinách a v hotových pokrmoch; preferovať jódovanú kuchynskú soľ,

i) znížiť spotrebu alkoholu.

 

V oblasti rizikových faktorov výživy je cieľom dosiahnuť do roku 2015 zníženie príjmu na:

a) menej ako 10 % denného energetického príjmu z nasýtených mastných kyselín,

b) menej ako 1 % denného energetického príjmu z trans mastných kyselín,

c) menej ako 10 % denného energetického príjmu z voľných cukrov.

 

V oblasti pozitívnych faktorov výživy dosiahnuť zvýšenie príjmu:

a) antioxidačných vitamínov (vitamín C, vitamín E),

b) minerálnych látok a stopových prvkov (vápnik, horčík, draslík, železo, selén, zinok, jód),

c) celkových sacharidov (polysacharidov, nestráviteľných sacharidov - vlákniny),

d) nenasýtených mastných kyselín typu omega 3 a omega 6.

 

V oblasti stravovacích návykov:

a) konzumovať stravu založenú na rôznych potravinách s prevahou potravín rastlinného pôvodu; celodennú stravu rozdeliť do 4 - 5 menších porcií,

b) uprednostniť pri príprave jedla varenie, dusenie, pečenie, prípravu v pare z dôvodu zníženia množstva pridaného tuku,

c) dodržiavať správny pitný režim prispôsobený veku a fyzickej záťaži, uprednostniť pitnú vodu, pramenitú vodu, nealkoholické nápoje bez cukru, resp. s veľmi nízkym obsahom cukru; minerálne vody striedať.

 


« späť
Web stránky vytvorila M7, s.r.o.
©2009 ZZV.sk