" />
« späť

Ovsené vločky pre pocit sýtosti a dostatok energie

Máloktorá potravina má také priaznivé zloženie ako práve ovsené vločky. Slúžia ako kvalitný zdroj rastlinnej vlákniny, ktorá patrí medzi sacharidy. Od bežných sacharidov ako je glukóza či fruktóza sa líši tým, že ju náš tráviaci trakt nedokáže rozložiť, stráviť ani vstrebať. Na prvý pohľad by sa tak mohlo zdať, že vláknina je v našom organizme nadbytočná a nemá zmysel ju konzumovať. Opak je však pravdou, jej pravidelná konzumácia má pre organizmus človeka ďalekosiahle pozitívne účinky.

Vlákninu by sme zjednodušene mohli rozdeliť na vo vode rozpustnú a nerozpustnú. Typickou nerozpustnou vlákninou je celulóza, ktorá tvorí napr. oporu rastlín, najmä koreňovej a listovej zeleniny. Viditeľná je po odšťavení mrkvy či zeleru. Celulóza nie je schopná zadržiavať vodu, a preto nikdy nenapučí. Rozpustná vláknina je schopná vodu zadržať, napučať a spolu s vodou vytvára rôzne husté roztoky. Známou rozpustnou vlákninou je pektín, ktorý obsahuje napríklad ovocie, alebo inulín. Ten nájdeme v koreni čakanky.

Vločky, obilniny a strukoviny tiež obsahujú rozpustnú vlákninu. Tým, že v žalúdku napučí a vytvorí s vodou gélovitú hmotu, spomaľuje vyprázdňovanie žalúdka a vyvolá dlhší pocit nasýtenia. To znamená, že menej zjeme a menej priberáme. Nerozpustné polysacharidy ovsa a ovsených vločiek obmedzujú vstrebávanie tukov a cholesterolu, a spomaľujú vstrebávanie sacharidov. Z tohto pohľadu sú vločky prospešné pre ľudí trpiacich vysokým cholesterolom, cukrovkou či obezitou. Vločky sú bohaté na minerály, najmä vápnik, horčík a draslík. Obsahujú vitamíny skupiny B, tiež významné množstvo vitamínu K a E.

Zo sacharidov ešte vločky obsahujú rastlinný škrob, ktorý sa pomalšie štiepi. Hladinu krvného cukru zvyšuje pomalšie ako rafinované cukry alebo biele pečivo. Vločky sú tak výborným zdrojom energie.

 

Dokonalé nie len na začiatok dňa

Ovsené vločky sú výbornou voľbou na raňajky. Pomalšie uvoľňovanie glukózy z celozrnných potravín a vláknina vo vločkách obsiahnutá zabezpečí doobeda pocit sýtosti a zároveň dostatok energie pre pracovný výkon dospelých a sústredenosť detí v škole. K vločkám si vždy pridajte bielkoviny v podobe mlieka alebo jogurtu. Výrazne tak zvýšite pocit nasýtenia a telu zároveň dodáte vápnik potrebný pre stavbu kostí a zubov. Pridať môžete aj kukuričné cereálie, čerstvé alebo sušené ovocie, orechy a semienka. Vyvarujte sa zbytočnému presládzaniu, výnimočne môžete raňajky ochutiť kúskami čokolády.

Okrem raňajok môžeme vločky využiť hneď niekoľkými spôsobmi. Namiesto bielej múky nimi môžeme zahustiť polievky či omáčky. Pomleté vločky môžeme využiť ako celozrnnú ovsenú múku a nahradiť ňou pri príprave pečiva bielu múku. Pomleté vločky sa dajú rovnako využiť aj namiesto strúhanky pri obaľovaní pokrmov. Ľudia, ktorí neznášajú kravské mlieko, môžu využiť ovsené „mlieko". Výhodou vločiek je, že majú zaujímavú chuť, človek sa ich len tak rýchlo nepreje.

 

Zložením prospešné

Rastlinný tuk ovsených vločiek pôsobí proti ateroskleróze. Vločky obsahujú významné množstvo vitamínu E. Pomer minerálov je optimálny pri osteoporóze, poruchách nervovej svalovej dráždivosti či chudokrvnosti. Mnoho ľudí trpí zápchou, ktorej príčinami sú zvyčajne nedostatočný pitný režim, nízky príjem rastlinnej vlákniny a sedavý spôsob života. Pravidelnou konzumáciou rastlinnej vlákniny v dostatočnom množstve výraznou mierou podporujete vaše trávenie a vyprázdňovanie.

 

Peter Minárik, Vademecum zdravej výživy

 

 

 

 

 

 

 

 

 


« späť
Web stránky vytvorila M7, s.r.o.
©2009 ZZV.sk