« späť

Mak je dokonalý zásobník železa

Obsahuje ho až 12 miligramov na 100 gramov, čo je takmer rekordérska hodnota. (S kakaom dokonca potravinový “železný” rekord)

Železo je veľmi dôležitý prvok, ktorý tvorí súčasť hemoglobínu (krvného farbiva) a jeho svalovej obdoby - myoglobínu, ale aj niektorých enzýmov. Jedinou „normálnou" fyziologickou cestou na získanie železa je správna strava. Treba však vedieť, že železo sa vstrebáva len sčasti (zhruba na 10 %). Ľudia fyzicky pracujúci aj ženy počas menštruácie musia na dostatočný príjem železa, vzhľadom na jeho zvýšené straty, myslieť viac.

Pri nedostatku železa vzniká málokrvnosť a oslabujú sa imunitné reakcie. Môžu sa objaviť problémy s koncentráciou a niekedy aj bolesti hlavy. Pokožka je suchá a bledá, znižuje sa jej odolnosť na bakteriálne a hubové infekcie.

Nedostatok železa ohrozuje ženy viac ako mužov. Počas menštruácie strácajú približne od 1,3 do 1,5 mg železa denne. Ženy potrebujú viac tohto prvku aj v období gravidity.

Prednosť treba dávať prírodným zdrojom železa.

Železo obsiahnuté v rastlinných potravinách strukoviny, sušené marhule, sezamové a tekvicové semienka, mak, kokos, sa päťnásobne lepšie vstrebáva v prítomnosti vitamínu C a ovocných kyselín.

Prečítajte si viac o dôležitých vitamínoch a mineráloch v samostatnej sekcii.

 

 


« späť
Web stránky vytvorila M7, s.r.o.
©2009 ZZV.sk