" />
« späť

Jar nám vlieva novú krv do žíl. A to doslova – vďaka zelenej zelenine

 

Jar nám vlieva novú krv do žíl. A to doslova – vďaka zelenej zelenine

 

Človek by mal skonzumoval denne aspoň 300 gramov zeleniny.

Kým na Slovensku spotrebujeme približne 70 kg na osobu za rok, v iných krajinách ako sú Grécko, Španielsko, Taliansko, Bulharsko, Francúzsko je to až 200 kg.

Široké spektrum zelenej zeleniny predstavuje listová, hlúbová, cibuľová, struková, polodová aj stonková zelenina. Listové časti zeleniny obsahujú oveľa viac železa, kyseliny listovej a vitamínu C, ale menej ostatných vitamínov a podstatných živín ako napríklad koreňová zelenina. Listy majú taktiež menej energetických látok a sú zdrojom antioxidantov a flavonoidov.

 

Kombinácia vitamínu C, chlorofylu a kyseliny listovej má zásadný vplyv na krvotvorbu. Zároveň dokáže brzdiť menšie krvácavé stavy ako napr. krvácanie z nosa.


Chlorofyl

Zelené farbivo  - chlorofyl má protizápalové, protisklerotické, dezinfekčné a deodorizačné účinky.  Chlorofyl poznáte, keďže sa sa pridáva do zubných pást, ústnych vôd alebo rozličných tabliet.

 

Kyselina listová (vitamín B9, vitamín M)

Tento zaujímavý vitamín sa zúčastňuje na metabolizme bielkovín, je potrebný na tvorbu červených krviniek a na zvyšovanie obranyschopnosti organizmu. Jeho nedostatok spôsobuje krvácanie ďasien, stratu hmotnosti, poruchy rastu, hnačky, citovú labilitu, podráždenosť, nervozitu. Mozgové šťavy serotonín a noradrenalín sa tvoria práve za výdatnej pomoci kyseliny listovej v mozgových a nervových bunkách a významne podporujú dobrú náladu a duševnú sviežosť.

 

Predávkovanie kyselinou listovou môže zhoršiť vstrebávanie zinku. Kyselina listová sa nachádza okrem tmavolistovej zelenine, v mrkve a strukovinách, marhuliach, citrusových plodoch, avokáde, kvasniciach, nízkotučných syroch, pečienke, vajíčkach.

 

Vitamín C

Pre deti a mládež ma nezastupiteľnú  úlohu pri tvorbe  kostí, zubov a chrupavky. Zlepšuje vstrebávanie a využívanie železa aj vápnika, metabolizmus tukov, cukrov a kyseliny listovej. Stupňuje stresovú toleranciu najmä tým, že podnecuje fungovanie nadobličiek.

Zlepšuje koncentráciu, skracuje reakčný čas, aktivizuje činnosť nervovej sústavy, odďaľuje nástup únavy a umožňuje vykonať viac práce i s kyslíkovým deficitom. Vitamín

C by sa preto nemal užívať pred spaním.

 

Nezanedbateľne je jeho pôsobenie ako ochrancu pred toxickými látkami z ovzdušia  a z potravy. Podporuje hojenie rán a napomáha zvyšovaniu obranyschopnosi organizmu. Jeho spotreba stúpa pri všetkých druhoch stresu, pri fyzickej práci a infekčných ochoreniach. Vitamínom C sa nedá prakticky predávkovať, nadbytok sa okamžite vylúči z organizmu.


 

Hitparádna trojica

 

Bojovníčka brokolica

Zaujímavé vlastnosti majú rastliny čeľade hlúbovitých (Cruciferae). Obsahujú zlúčeniny, umožňujúce vylúčiť z organizmu aj karcinogény - látky spôsobujúce zhubné bujnenie, ktoré sú v tkanivách tela už pevne zabudované. Najviac takýchto ochranných látok obsahuje brokolica. Do tejto skupiny patrí aj kapusta, kel, kaleráb, reďkovka a horčica. Všetky tieto druhy zeleniny sú bohaté na vlákninu a obsahujú rovnaké ochranné látky ako brokolica, hoci v menšej koncentrácii.

 

Zázračná bylina

 

 

Petržlenová vňať je na čele zeleninového rebríčku, čo sa týky obsahu minerálnych látok. 100 gramov vňate je “nabombovaných” draslíkom (1000 mg),  vápnikom (245 mg), horčíkom (41 mg) a železom (5,5 mg). V prvej desiatke sa s touto užitročnou kombináciou nachádzajú aj špenát, kel, brokolica a pažítka. Obsah draslíka je zaujímavý pre tých, ktorí mávajú svalové kŕče a kolísavý krvný tlak.

 

Renesancia špenátu

 

 

Väčšina z nás ešte stále konzumuje špenát skôr s odporom, lebo nemá rada jeho výraznú chuť a mazľavé zloženie. Faktom však je, že v súvislosti s meniacimi sa stravovacími návykmi a pochopením zdravého významu tejto zeleniny pochádzajúcej pôvodne z juhovýchodnej Ázie, jeho obľuba postupne významne narastá. Hoci špenát nemá také množstvo železa ako sa predpokladalo, má vysokú koncentráciu karotenoidov, ktoré sú zaujímavé nielen protirakovinovým pôsobením, ale ich spoluúčasť na urýchlnom hojení zranení, kedy podporujú účinky liekov a mastí, je neoceniteľný.

Vegetariáni a športovci vedia, že špenát má rovnaký aminokyselinový profil ako trebárs hovädzie mäso. Obsahuje aj selén a vitamín B6 (pyridoxín), ktorý spolu s vitamínom C zlepšuje obranyschopnosť, a tak sa používa ako pomocný prostriedok aj pri liečbe pásového oparu. Vďaka obsahu síry prečisťuje pečeň a pomáha eliminovať toxické ťažké kovy prijímané napr. nekvalitnou vodou.

MUDr. Pavel Malovič, Ako si udržať mladosť, 2015

 

Združenie pre zdravie a výživu



« späť
Web stránky vytvorila M7, s.r.o.
©2009 ZZV.sk