" />
« späť

Čo jesť počas letných horúčav?

Tropické teploty trápia najmä obyvateľov mesta, pracujúcich na slnku, v preplnených administratívnych centrách a ohrozujú starých ľudí a deti. Viac ako inokedy musíme dodržiavať pitný režim. Dnes už zrejme nikto nespochybňuje, že keď sa na uliciach topí asfalt, treba veľa piť. Ale ako je to s jedením?.

Leto je pre telo veľká záťaž

Vysoké teploty ovplyvňujú obehový a nervový systém, nezriedka sa objavujú aj problémy s dýchaním. Netúžime tak často po potrave, skôr sa nám chce len piť. Je to preto, že organizmus ťažšie odvádza teplo a prehrieva sa. Najčastejšími prejavmi prehriatia organizmu sú mdloby, vyčerpanie, kŕče z tepla a úpal. Zdravé ľudské telo má vyvážený termoregulačný mechanizmus, ktorým si udržiava telesnú teplotu v prijateľnom stave vrátane potenia. Keď sa však príliš potíme, strácame tekutiny a minerály a hrozí nám dehydratácia. Práve strata minerálov je dôvodom, prečo počas horúčav treba nielen piť, ale aj jesť.

„Hoci nám pri tropických teplotách menej chutí, určite treba jesť aj počas horúčav,“ zdôrazňuje docentka Jana Jurkovičová. „Hlad nie je riešením, lebo organizmus potrebuje energiu bez ohľadu na vonkajšiu teplotu. Ale jedálny lístok treba upraviť a obohatiť ho najmä o ľahšie jedlá.“

Telu treba pomôcť

„V teplom počasí pravdepodobne pre nikoho nebude gurmánskou lahôdkou vyprážaný rezeň s majonézovým šalátom alebo pečená kačica s lokšami,“ pokračuje J. Jurkovičová. Základná zásada je, že telo netreba trápiť trávením ťažko stráviteľných jedál, ale treba mu v tomto období pomôcť, keďže má dosť starostí so zvládnutím horúčav.“

Počas horúcich letných dní by sme mali znížiť celkovú energetickú hodnotu prijímanej stravy a hlavne obmedziť príjem tučných a ťažko stráviteľných jedál. Tieto kritériá priam dokonale spĺňajú najmä ovocie a zelenina, ktoré zároveň obsahujú veľa vody, takže pomáhajú zlepšovať aj vodnú bilanciu. Ovocie a zelenina pri veľmi nízkej energetickej hodnote neobsahujú takmer žiadny tuk, majú vysokú výživovú hodnotu, skrýva sa v nich veľké množstvo vitamínov, minerálnych látok a taktiež antioxidantov, ktoré predovšetkým počas slnečných dní potrebujeme pri ochrane pred nebezpečným ultrafialovým žiarením.

Nemali by sme zabúdať, že v lete máme rôzne druhy sezónneho ovocia a zeleniny, ktoré postupne dozrievajú v našich zemepisných šírkach. Čerstvé plodiny majú vyššiu výživovú hodnotu ako tie, ktoré sa dovážajú z exotických krajín, čo vždy nejaký čas trvá.

Odporúčanými jedlami na letné dni sú zeleninové šaláty pokvapkané rastlinným olejom, ktoré si môžeme vylepšiť kúskom ryby, chudého mäsa a orechmi. Vhodné sú aj cestoviny alebo celozrnné pečivo s rastlinnými tukovými nátierkami na báze kvalitných rastlinných olejov. Takto by sme mali zabezpečiť aj zužitkovanie vitamínov rozpustných v tukoch. Chybu neurobíte ani s kyslomliečnymi výrobkami, ktoré sú zároveň aj veľmi osviežujúce. Jedlá s tvarohom alebo čerstvým syrom zabezpečia prísun kvalitných bielkovín.

„V letnom období si však osobitný pozor treba dávať na epidemiologicky rizikové potraviny, ako sú rôzne lahôdky, majonézové šaláty alebo zmrzlina,“ upozorňuje J. Jurkovičová. „Pri nedodržaní hygienických zásad alebo pri nesprávnom skladovaní hrozia počas horúčav viac ako inokedy hnačkové a iné infekčné ochorenia.“


« späť
Web stránky vytvorila M7, s.r.o.
©2009 ZZV.sk