" />
« späť

Čas jarnej zeleniny

Čas jarnej zeleniny

Pravidelná konzumácia ovocia a zeleniny prospieva celému nášmu organizmu. Vďaka nej dodávame telu potrebné vitamíny a minerály, rovnako aj vlákninu potrebnú pre bezproblémové trávenie. Nie len chuťou, ale aj ideálnym zložením vitamínov disponuje zelenina práve v čase jej prirodzeného dozrievania. V súčasnosti máme to šťastie, že väčšina druhou je na pultoch dostupná počas celého roka. No práve jarná zelenina, dozretá v prirodzených podmienkach, je to pravé pre naše telo.

 

 

Zelená zelenina

Listové časti zeleniny obsahujú oveľa viac železa, kyseliny listovej a vitamínu C, ale menej ostatných vitamínov a podstatných živín ako napríklad koreňová zelenina. Listy majú taktiež menej energetických látok a sú zdrojom antioxidantov a flavonoidov. Kombinácia vitamínu C, chlorofylu a kyseliny listovej má zásadný vplyv na krvotvorbu. Zároveň dokáže brzdiť menšie krvácavé stavy ako napr. krvácanie z nosa.

 

Mladá cibuľka

Je považovaná za príbuznú cesnaku s takmer totožnými účinkami. Obsahuje látky, ktoré podporujú rozširovanie ciev a pôsobia proti vzniku aterosklerózy aj tvorbe krvných zrazenín (antitrombotické účinky). Znižuje hladinu krvných tukov a krvný tlak. Upravuje žalúdočne pochody, ale neprospieva ľudom s poruchami žlčníka.

 

Reďkovky

Ideálne by sme mali reďkovky konzumovať na jar a v lete. Vtedy prirodzene dozrievajú aj v našich podmienkach, a reďkovky sú tak čerstvé a obsahujú potrebné množstvá vitamínov a minerálov. V 100 gramoch reďkovky sa nachádza 255 mg draslíka, 34 mg vápnika. Reďkovky sú preto prospešné pre naše srdce aj kosti a uľavujú pri svalových kŕčoch. Obsahujú vlákninu, ktorá prispieva k správnemu fungovaniu trávenia, bohaté sú aj na vitamín C.

 

 

A praktická rada k jarnému detoxu?

Tepelná úprava

Listová časť zeleniny  je horšie stráviteľná a menej prijateľná pre chuťové bunky. Pokiaľ listovú zeleninu kuchynsky pripravujeme, je ju lepšie buď krátko povariť alebo lepšie podusiť, neskôr len spariť. Zvýrazní sa jej chuť a zlepší stráviteľnosť.

Šťavy

Ten, kto iba začína s pitím čerstvých štiav, by nemal vypiť denne viac ako 3 poháre po 200 ml. Neskôr je možné vypiť až šesť takýchto dávok. Šťavy z tmavozelenej listovej zeleniny, napr. z brokolice a špenátu  je vhodné riediť vodou v pomere 1:3.

MUDr. Pavel Malovič, Ako si udržať mladosť, 2015

 

Združenie pre zdravie a výživu


« späť
Web stránky vytvorila M7, s.r.o.
©2009 ZZV.sk