" />
« späť

Aby nám tuky pomáhali

Aby nám tuky pomáhali

 

Jedlá s vysokým obsahom tukov, sú na jednej strane preklínané, na druhej velebené. Ich vysoký príjem spôsobuje kardiovaskulárne ochorenia, nízky príjem zas depresie a onkologické ochorenia, či obyčajnú únavu.

Ani veľa, ani málo.

Ak je tukov veľa a nesprávnych, priberáme zároveň so stúpajúcou hladinou zlého cholesterolu v krvi. Dochádza ku sklerotickej devastácii našich ciev a zvyšuje sa výskyt zápalových aj iných degeneratívnych procesov v kĺboch. Keď je tukov málo, nedostanú sa do tela dôležité látky akými vitamíny rozpustné v tukoch  - A, D, E, K, bez ktorých organizmus nemôže fungovať. Nehovoriac o tom, že tak ochudobňujeme o pôžitok naše chuťové bunky. Nadmerný príjem nesprávnych tukov v detstve a najmä v puberte je príčinou stúpajúceho percenta obéznych detí v populácii, ale zároveň predznamenaním nadváhy a predčasného starnutia v dospelosti.


Problémom je zloženie.

Hlavné zložky tukov sú mastné kyseliny, ktoré rozdeľujeme do dvoch skupín. Esenciálne nasýtené mastné kyseliny sa nachádzajú najmä v tukoch živočíšneho pôvodu, a telo si ich môže vyrobiť aj samo z cukrov aj bielkovín. Esenciálne nenasýtené mastné kyseliny nájdete v živočíšnych aj rastlinných tukoch a telo si ich nedokáže vyrobiť a musí ich prijímať v potrave.


„Omegy“ sú elixírom života.

Kvalitu prijímaných tukov je potrebné kontrolovať neustále a v každom veku. V ich zložení treba preferovať esenciálne nenasýtené mastné kyseliny. Hlavným predstaviteľom tých „dobrých“ sú omega–3 mastné kyseliny. Nachádzajú sa najmä v rastlinnej a v morskej potrave. Ich nedostatočný príjem súvisí s množstvom zdravotných problémov ako mozgová mŕtvica, srdcový infarkt, nepravidelná činnosť srdca, niektoré druhy onkologických ochorení, poruchy tvorby inzulínu, astma, vredové ochorenie hrubého čreva, psoriáza, vysoký krvný tlak, obštrukčná choroba pľúc, poruchy pozornosti a depresie. Ešte predtým sa môžu objaviť bolesti kĺbov, nadmerná únava, suchá pokožka, lámavé nechty a vlasy a časté prechladnutia.


Pomoc na každý deň.

Z uvedeného vyplýva preferencia dostatočného príjmu omega–3 mastných kyselín, a to prioritne stravou. Do popredia dávame ryby zo severných morí  - losos, aljašská treska, makrela, sardinky, tuniak, sleď, zo sladkovodných dominuje pstruh. Vaječný žĺtok je po morských rybách druhý najdôležitejší zdroj omega-3 a nezanedbateľné množstvá obsahujú vlašské orechy, tvaroh, zelené, hnedé a čierne olivy, olej z treščej pečene, morské riasy, sója, orechový, repkový a olivový olej a ľanové semiačka. V bežnej konzumácii to znamení používanie kvalitných olejov v kuchyni, rastlinných tukových nátierok, či hrsť orechov navyše. Omega-3 mastné kyseliny sú akceptované aj ako potravinový doplnok – vtedy sa konzumujú v olejových kapsliach. Momentálne najúčinnejšou alternatívou prírodných produktov je krillový olej z morských antarktických planktónových kôrovcov.

MUDr. Pavel Malovič, Združenie pre zdravie a výživu

 


« späť
Web stránky vytvorila M7, s.r.o.
©2009 ZZV.sk